AMBALAREA ŞI TRANSPORTUL PICTURILOR - partea I PDF Imprimare Email
Autor Mirela Constantin   
Luni, 05 Iunie 2017 21:36

Screenshot 2017-06-05_16.51.38

Ce trebuie să știm înainte de a pregăti o lucrare pentru transport


Materialele componente ale picturilor pe pânză sau pe suport de lemn, sunt higroscopice şi fac permanent schimburi cu mediul. De aici rezultă dilatări sau contrageri în funcţie de variaţiile umidităţii relative şi ale temperaturii.


Modificările dimensionale sunt diferite în straturile suprapuse din structura unei picturi, materialele răspunzând diferit la absorbţia - desorbţia vaporilor de apă, precum şi la variaţiile temperaturii.




Uneori operele de artă rămân stabile timp de secole (cele cu tehnici foarte bune de execuţie) într-un microclimat relativ stabil. Chiar şi pentru acestea s-a constatat în numeroase cazuri că modificarea rapidă a condiţiilor produce în scurt timp schimbări dramatice în starea lor de conservare.

Deseori obiectele mutate brusc dintr-un mediu (chiar dacă departe de cel ideal) cu care erau în echilibru, într-un spaţiu cu condiţii mult mai bine controlate, fără a se face o aclimatizare corespunzătoare, au suferit rapid degradări majore.


34Probleme similare (fig. 1,2,3,4,5) s-au constatat odată cu introducerea pe scară largă a sistemelor de încălzire centrală, care reduc rapid umiditatea relativă, în lipsa unor aparate de umidificare.

În urma monitorizărilor pe termen îndelungat, specialiştii în conservarea operelor de artă au elaborat o serie de principii pentru conservarea preventivă.


Unul dintre cele mai importante este evitarea variaţiilor mari ale microclimatului pe termen scurt.

  



Când este nevoie de un conservator/restaurator:

 

5

Cu excepţia desprăfuirilor superficiale, întotdeauna este nevoie de un specialist.


Trebuie consultat un conservator/restaurator experimentat pentru a stabili dacă problemele care s-au identificat necesită sau nu tratament, dacă obiectul poate fi transportat şi care sunt riscurile.




Riscul pierderilor de materie originală există, chiar când profesioniştii le manipulează, le împachetează şi le transportă. Pregătirea profesională şi experienţa poate reduce riscurile, dar nu pot fi date garanţii absolute în privinţa posibilităţilor de degradare.


Dacă deplasarea este necesară (vânzare, împrumut pentru o expoziţie, schimbarea locuinţei/schimbarea destinaţiei încăperii în care era expusă, chiar mutarea într-o altă încăpere a aceleiaşi reşedinţe) aceasta poate produce deteriorări. Dacă obiectul în cauză este extrem de valoros se va apela la muzeul local, care poate oferi primele îndrumări, va recomanda un specialist în conservare pentru examinarea lucrării şi o firmă de transport specializată în opere de artă.


Când se evaluează necesitatea mutării unui obiect sunt de luat în considerare următorii factori: umiditatea relativă, temperatura, şocurile şi vibraţiile. În funcţie de tehnica şi starea de conservare a picturii, se estimează modul cum va reacţiona în timpul transportului şi se stabilesc cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească ambalajul.


În majoritatea, sau mai bine în orice situaţie, împachetarea trebuie lăsată în seama experţilor.


Pentru completarea informației va rugam citiți și:

 

http://www.paginarestaurarii.ro/ro/conservare/intretinere-patrimoniu/511-partea-ii-transport-mare-distanta-opere

http://www.paginarestaurarii.ro/ro/conservare/intretinere-patrimoniu/510-partea-iii-transport-opera-de-art

 

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Author of this article: Mirela Constantin

Alte articole publicate de acest autor


Editura ACS

patrimoniu pentru copii

Arbore 14 mic pt site

Login Form



Subscribe Here

pentru a primi stirile paginarestaurarii.ro scrieti aici adresa voastra de email

Autori

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com